Nieuwe thuiskopietarieven ondoorzichtig en te hoog

publicatiedatum Nov. 18, 2022, 05:00 am EDT
Breukelen, Nederland
Nieuwe thuiskopietarieven ondoorzichtig en te hoog

Op 18 november zijn de nieuwe tarieven voor de thuiskopieheffing gepubliceerd. NLdigital en de andere vertegenwoordigers van fabrikanten en distributeurs van elektrische apparaten met opslagcapaciteit (STOBI, NLconnect en FIAR-CE) zijn het niet eens met dit besluit. Dit omdat de wijze waarop deze tarieven tot stand komen verre van transparant is. De hoge tarieven, die door de consument worden opgebracht, doen daarnaast geen recht aan de verdwijnende schade voor rechthebbenden van voor thuisgebruik gemaakte kopieën.

Consumenten maken als gevolg van technologische ontwikkelingen steeds meer gebruik van betaalde streamingdiensten. Het kopiëren van auteurs- en nabuurrechtelijke beschermde content is hierdoor sterk afgenomen. Desondanks blijft de totale thuiskopieheffing al jaren op hetzelfde hoge niveau van circa € 40 mln. per jaar. Geld dat door de Nederlandse consument wordt opgebracht. Hiermee gaat de nieuwe thuiskopieheffing totaal voorbij aan de nieuwe - betaalde - distributievormen die in de plaats zijn gekomen voor de CD, DVD en MP3-bestanden. NLdigital en de andere marktpartijen pleiten daarom al jaren voor een herziening van de tarieven en de wijze waarop deze tot stand komen.

In lijn met dit pleidooi heeft het Gerechtshof Den Haag eerder dit jaar geoordeeld dat ‘offline streaming copies’ inderdaad geen thuiskopie zijn. Er behoeft dus over offline kopieën binnen streamingdiensten als Netflix of Spotify geen thuiskopieheffing te worden betaald. De heffing moet een vergoeding zijn voor geleden schade door het maken van thuiskopieën. Doordat het gebruik van streamingdiensten nog steeds toeneemt, neemt die schade juist af. De thuiskopieheffing loopt daarom steeds verder uit de pas met de technische en economische realiteit. De tarieven moeten fors dalen – in ieder geval meer dan zoals nu door de SONT voorzitter vastgesteld.

De meeste tarieven dalen slechts licht en opvallend genoeg stijgt een enkel tarief zelfs, zonder duidelijke onderbouwing. De wijze waarop de tarieven tot stand komen is niet transparant. De vertegenwoordigers van de betalingsplichtigen hebben daarom tegen dit voorstel gestemd.

NLdigital en de andere vertegenwoordigers van marktpartijen pleiten voor een fundamentele herijking van de wijze waarop de thuiskopieheffing wordt vastgesteld. Hierin dient op basis van onafhankelijk onderzoek te worden bepaald wat de werkelijke schade is die rechthebbenden nog lijden.

Distributiekanalen: Algemene technologie