Eaton introduceert Systeem 55 PV-ready basis groepenkast: klaar voor de toekomst

publicatiedatum 29 Sep. 2022, 13:10 CET
Hengelo, Nederland

Powermanagementbedrijf Eaton introduceert een nieuwe Systeem 55 PV-ready basis groepenkast, die voorbereid is op toekomstige toevoegingen van duurzame installaties zoals zonnepanelen, een warmtepomp of de aansluiting voor een elektrische auto. Hiermee wordt een grote stap gezet in de toenemende elektrificatie van woonhuisinstallatie als gevolg van de energietransitie.

Duurzame energiebronnen krijgen een steeds grotere rol in woningen. Om dit moment heeft ruim 20 procent van de Nederlandse woningen zonnepanelen geïnstalleerd. De verwachting is dat in de komende jaren het aantal woningen met zonnepanelen snel zal groeien. Steeds meer woningeigenaren zullen daarnaast kiezen voor warmtepompen, omdat v anaf 2026 een hybride warmtepomp verplicht wordt bij het vervangen van een cv-ketel. Bovendien stimuleert de overheid elektrisch rijden met een grotere vraag naar oplaadpunten aan huis tot gevolg.

Deze ontwikkelingen hebben grote invloed op het ontwerp en de veiligheid van de groepenkast in een woning. Bij het installeren van zonnepanelen, een warmtepomp, oplaadpunt aan huis voor de elektrische auto of andere elektriciteitsintensieve installatie, moet een traditionele groepenkast worden uitgebreid of vervangen. Als bij woningen een nieuwe groepenkast wordt geïnstalleerd, is het nu mogelijk om te kiezen voor een Systeem 55 PV-ready basis groepenkast, die wat betreft ontwerp en veiligheid al klaar is voor toekomstige wensen als gevolg van de energietransitie.

Met behoud van certificering en KEMA-keur
Installateurs kunnen bij de nieuwe Systeem 55 PV-ready groepenkast op een later tijdstip eenvoudig, veilig en volgens de voorschriften en normen een PV-, EV- en/of warmtepompgroep toevoegen. En hoewel de installateur die uitbreiding achteraf zelf installeert, blijven de certificering en KEMA-keur van de groepenkast behouden bij montage volgens de instructie.

Meer informatie over de PV-ready Systeem 55 basis groepenkast van Eaton vindt u hier.

Distributiekanalen: Algemene technologie
  • Eaton